Od 1. februára 2020 je účinný zákon č.476/2019 Z.z. ktorým sa zmenil zákon č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov.
Okrem iných zmien sa tento zákon novelizoval v § 9 ods.3 ,a to ohľadom minimálnej sumy nedoplatkov,pri ktorej správca /spoločenstvo môže zverejniť meno a priezvisko vlastníka bytu alebo nebytového priestoru v dome,ktorý dlží na preddavkoch do fondu prevádzky,údržby a opráv domu alebo na úhradách za plnenie .
Správca môže uviesť v zozname neplatičov v dome ,ak je nedoplatok vlastníka ,,vo výške trojnásobku ich aktuálneho mesačného určenia.“Zoznam sa zverejňuje na mieste obvyklom na oznamovanie informácií v dome.
V každom spravovanom dome by mal byť zvolený zástupca vlastníkov. Jeho úloha je nielen komunikácia so správcom, ale aj schvaľovanie drobných opráv a investícií v bytovom dome, do výšky, ktorú mu umožňuje zmluva o výkone správy. Zástupcu volia vlastníci na schôdzi a táto funkcia môže ale nemusí byť odmeňovaná. Dobrý zástupca vlastníkov pozná potreby bytového domu a v spolupráci so správcom sa starajú nielen o prevádzku bytového domu, ale aj o jeho zveľaďovanie.
Správca musí vedieť neplatičov flexibilne identifikovať a vymáhať od nich nedoplatky na pravidelnej báze. Upomienky cez telefón, alebo zasielané poštou spravidla pomôžu, v opačnom prípade musí správca postúpiť pohľadávku na právne oddelenie, ktoré zváži ďalšie kroky. Veľakrát sú neplatiči len ľudia v ťažkej životnej situácii, preto môže byť splátkový kalendár po dohode so správcom lepšie riešenie ako vydanie platobného rozkazu.
Správca musí viesť finančné prostriedky každého spravovaného bytového domu na samostatnom účte. Zbystrite pozornosť ak váš správca toto porušuje – jedná sa o porušenie zákona a v takomto prípade sa môže stať, že prispievate na prevádzku alebo opravy bytového domu v ktorom nebývate!
Neúčasť vlastníkov bytov na domových schôdzach potom nahráva rôznym špekulantom a „domovým správcom“, ktorí by mohli zneužiť túto situáciu.
Mesačne platíte zálohový predpis, ktorý sa skladá z troch hlavných poplatkov. Prvým je príspevok do fondu údržby a opráv. Ten si vlastníci stanovujú sami tak, aby pokryl predpokladané výdavky na opravu, údržbu a modernizáciu domu. Druhý poplatok je odmena za správu. Tieto dva poplatky sú fixné a nie sú zúčtovateľné. Posledný tretí a najväčší poplatok sú preddavkové platby za služby. Sem patria preddavky za teplo, vodu, elektrinu a iné. Tieto poplatky sú zálohami, ktoré stanovuje naša spoločnosť na základe spotreby energií a médií za minulé zúčtovacie obdobie. Tieto poplatky sa každoročne vlastníkom vyúčtovávajú vo vyúčtovaní.